5 λάθη των μικρών επιχειρήσεων όταν αποκτούν παρουσία στο διαδίκτυο

Οι ιδιοκτήτες των Μικρών Επιχειρήσεων είναι συνήθως πολύ πιεσμένοι χρονικά. Είναι δύσκολο να διαχειριστούν αποτελεσματικά όλες τις δραστηριότητες της εταιρείας που αφορούν τη φυσική αλλά και την διαδικτυακή τους παρουσία. Σε αυτό το πλαίσιο, λογικό είναι να γίνονται λάθη και παραλήψεις. Αλλά τόσο διεθνώς όσο και στην χώρα μας, όλο και περισσότεροι καταναλωτές χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να αναζητήσουν τοπικά αγαθά και υπηρεσίες και να ερευνήσουν μια πιθανή αγορά. Κατά συνέπεια δεν μπορεί να παραβλέπεται μια τουλάχιστον επαρκής, με τα σημερινά δεδομένα, ηλεκτρονική παρουσία.

Δείτε τα πέντε κλασσικά σφάλματα που κάνουν πολλές μικρές επιχειρήσεις. Είναι η εταιρεία σας στο σωστό δρόμο; τι πρέπει να κάνει;

1.       Χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ως μοναδική παρουσία στο διαδίκτυο

Οι μισές περίπου επιχειρήσεις δεν διαθέτουν ιστότοπο. Η μεγάλη πλειοψηφία όμως χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη τους. Αλλά δεν είναι εύκολο να εντοπιστεί μια επιχείρηση με μόνο αυτή τη παρουσία. Πιο αποτελεσματικό είναι να αποκτηθεί όνομα ιστοσελίδας (domain name) - και άρα να αποτελεί η επιχείρηση οντότητα στο διαδίκτυο - και στη συνέχεια να συνδεθεί με τα κοινωνικά δίκτυα.

Η απόκτηση “επώνυμης παρουσίας” (domain name) στο διαδίκτυο είναι μέρος της προσπάθειας branding της εταιρείας, ειδικά όταν αυτή απομνημονεύεται εύκολα, είναι εύηχη και δημιουργεί θετικούς συνειρμούς.

Υπάρχει όμως και μια ενδιάμεση, χαμηλού κόστους λύση. Ονομάζεται  αυτόματη ανακατεύθυνση μιας ιστοσελίδας σε μια άλλη (domain forwarding). Με αυτό το τρόπο, ο ενδιαφερόμενος πελάτης μπορεί να αναζητήσει μια υπηρεσία, να εντοπίσει την εταιρεία που την παρέχει και με ένα κλικ να αντλήσει τις αναγκαίες πληροφορίες από το Facebook, το LinkedIn και άλλα μέσα.

Σε επόμενο στάδιο όταν υπάρξει ωριμότητα και ευχέρεια μπορεί να αναπτυχθεί μια πλήρης και ισχυρή ιστοσελίδα. 

 

2.       Χρήση ενός δωρεάν παρόχου ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ως διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της εταιρείας σας

Το όνομα της ιστοσελίδας είναι πολύ περισσότερο από μια απλή διεύθυνση στο διαδίκτυο. Μπορεί να αντιπροσωπεύει κάθε πτυχή της ηλεκτρονικής ταυτότητας της επιχείρησης, συμπεριλαμβανομένων των επικοινωνιών μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Για παράδειγμα πόσο εύκολο στην απομνημόνευση και χωρίς περιθώρια λάθους στην πληκτρολόγηση είναι το www.kemel.gr - η ηλεκτρονική διεύθυνση του ΚΕΜΕΛ (Κέντρου Εθελοντών Μάνατζερ);

Πόσο αξιόπιστο φαίνεται και πόσο εμπιστοσύνη νιώθει ο ενδιαφερόμενος με τη χρήση μιας διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της μορφής  kemel@freeemailservice.com (*);

Συνεχώς, όλο και περισσότεροι έρχονται σε επαφή με απάτες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και ηλεκτρονικού ψαρέματος (phishing). Οι καταναλωτές θέλουν να απαλλαγούν από αυτό το άγχος. Θέλουν να συνεργαστούν με εταιρείες που μπορούν να εμπιστευτούν και γιαυτό προτιμούν να συναλλάσσονται με «επώνυμες» ηλεκτρονικές ς διευθύνσεις,

 

3.       Αναβολή της κατασκευής δικτυακού τόπου

Δεν υπάρχει πλέον καμμία αμφιβολία ότι, στο σημερινό ψηφιακό κόσμο, η εταιρική ιστοσελίδα είναι απαραίτητη. Όλοι συμφωνούν ότι είναι κρίσιμος συντελεστής της επιχειρηματικής επιτυχίας.

Ποτέ όμως δεν ήταν πιο εύκολη και μικρού κόστους υπόθεση η κατασκευή μιας ιστοσελίδας. Υπάρχουν διαθέσιμες πολλές επιλογές εργαλείων “αυτόματης” κατασκευής (site builders) όπως Wix, Weebly, Parallels Presence Builder κά. Με χρήση αυτών των εργαλείων μια “αξιοπρεπής” παρουσία επιτυγχάνεται εύκολα σε σύντομο χρονικό διάστημα, οικονομικά και κυρίως χωρίς εξειδικευμένες γνώσεις από τη μικρή επιχείρηση.

Η ευχρηστία του εργαλείου επιτρέπει στον επιχειρηματία να επικεντρωθεί στην ουσία του περιεχομένου της ιστοσελίδας, στα μηνύματα που θέλει να μεταδώσει, να προβληματιστεί για την τοποθέτηση των προϊόντων του και γενικά για την εμπορική πτυχή της προσπάθειας.

Είναι σημαντικό να υπάρχει ιστοσελίδα. Ακόμα και ατελής και με περιορισμένο περιεχόμενο. Είναι όμως σημαντικό στα πρώτα στάδιο να επιλέγει το κατάλληλο εργαλείο που θα ταιριάζει στη φύση των αναγκών της επιχείρησης και κυρίως να μπορεί να κλιμακωθεί η ιστοσελίδα ώστε να παρακολουθεί το μεγάλωμα της εταιρείας.

 

4.       Δημιουργία ιστοτόπου που αφήνεται χωρίς φροντίδα και ανανέωση

Ο ιστότοπος είναι ο κεντρικός κόμβος της παρουσίας της εταιρείας στο διαδίκτυο. Απαιτούνται όμως προσπάθειες προώθησης του. Και υπάρχουν πολλοί τρόποι να βελτιώσεις την επισκεψιμότητα σε αυτόν:

  • Μάρκετινγκ με αξιοποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (social media marketing). Διαφήμιση της επιχείρησης και των προϊόντων της στα κοινωνικά μέσα και παραπομπή των ενδιαφερόμενων πελατών στην ιστοσελίδα για περισσότερες πληροφορίες.

  • Μάρκετινγκ μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail), τηλεφωνικών μηνυμάτων (text messaging) και Instagram : Αξιοποίηση των ως άνω μέσων  για συνοπτική πληροφόρηση και ενημέρωση των πελατών - υφιστάμενων και νέων. Περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να αντλήσουν από την εταιρική ιστοσελίδα.

  • Μάρκετινγκ με αξιοποίηση μηχανών αναζήτησης (search engine marketing - SEM) -- επίσης γνωστό και ως πληρωμένη αναζήτηση. Η εταιρική ιστοσελίδα προωθείται καλύτερα στα αποτελέσματα αναζήτησης και προβάλλεται στο τμήμα πληρωμένων διαφημίσεων.

Ένας από τους καλύτερους τρόπους να οδηγηθούν οι πελάτες στην εταιρική ιστοσελίδα αλλά και να παραμείνουν πιστοί επισκέπτες της είναι να ικανοποιηθούν από τη χρησιμότητα και την υψηλή ποιότητα του περιεχομένου.

Ένα blog στην ιστοσελίδα είναι ένας γρήγορος και οικονομικός τρόπος για δημιουργία περιεχομένου. Κάθε δημοσίευση θα καλύπτει ένα συγκεκριμένο θέμα με έκταση δύο τρείς παραγράφους. Έτσι μπορεί εύκολα να δημιουργηθεί περιεχόμενο από την εταιρεία αλλά και να διαβαστεί από τον πελάτη.

Η προσθήκη συναρπαστικού περιεχομένου στην ιστοσελίδα σε τακτική βάση, μπορεί επίσης να βελτιώσει την κατάταξή της στις μηχανές αναζήτησης. Για αυτό ο εμπλουτισμός του περιεχομένου πρέπει να είναι συνεχής και συνεπής.

 

5.       Αδιάφορη και αόριστη ονομασία του ιστοτόπου σας στις προωθητικές ενέργειες μάρκετινγκ

Το όνομα του ιστοτόπου είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια απλή ονοματολογία. Μπορεί να αποτελέσει βασικό εργαλείο του μάρκετινγκ. Αυτή η προσέγγιση σήμερα είναι κυρίαρχη και ακολουθείται πλέον από τις  μεγάλες επιχειρήσεις, και μπορείς να κάνεις και εσύ  το ίδιο για να προωθήσεις το δικό σου brand.

Πολλές εταιρείες καταχωρούν περισσότερες από μία διευθύνσεις ιστού για διάφορους λόγους, όπως , πχ, για αξιοποίηση στις καμπάνιες  μάρκετινγκ. Στη περίπτωση αυτή διαμορφώνουν ένα domain name για την καμπάνια που οδηγεί τον επισκέπτη σε συγκεκριμένη σελίδα του ιστοτόπου σου που παρέχει περισσότερες πληροφορίες για την καμπάνια.

Για παράδειγμα η βασική διεύθυνση kemel.gr μπορεί να αποκτήσει εξειδίκευση ως εξής: kemel-for-startups.gr(*) ή ακόμα και kemel-for-SMEs.gr (*). Η πρώτη θα αφορά ειδική καμπάνια για νεοφυείς επιχειρήσεις και η δεύτερη για επέκταση σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Μπορεί να αποκτηθεί και γεωγραφική εξειδίκευση. Το kemel-in-SEEurope.gr(*) καλύπτει mentoring στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. 

Πρόσφατη έρευνα από τη Verisign(**) αποκάλυψε ότι οι χρήστες αναζήτησης στο διαδίκτυο έχουν σχεδόν διπλάσια πιθανότητα να κάνουν κλικ έναν ισότοπο με domain name που περιλαμβάνει τουλάχιστον μία από τις λέξεις-κλειδιά στην αναζήτησή τους, σε σύγκριση με ένα όνομα σελίδας που δεν περιλαμβάνει καμία από τις λέξεις-κλειδιά. Αυτός φαίνεται να είναι ο πιο απλός γρήγορος και οικονομικός τρόπος για βελτίωση στην κατάταξη εμφάνισης μιας ιστοσελίδας στις σχετικές αναζητήσεις.

Αν ο επιχειρηματίας ή το στέλεχος μικρομεσαίας επιχείρησης αναγνώρισε  κάποια λάθη του στο παρόν άρθρο, ελπίζουμε να πήρε κάποιες ιδέες για τη  βελτίωση της ψηφιακής του παρουσίας στο διαδίκτυο..

 

 

(*): Οι διευθύνσεις αυτές δεν είναι πραγματικές, αναφέρονται για εποπτικούς και εκπαιδευτικούς λόγους.

(**): Έρευνα της Verisign, “How keyword-rich domain names positively affect search click-through results”. 

 

 

Πηγή: Ελεύθερη απόδοση στα Ελληνικά δεδομένα από μέλη του ΚΕΜΕΛ https://www.score.org/resource/5-mistakes-small-businesses-make-online.