Από την Έρευνα στην Αγορά: Χτίζοντας Γέφυρες για την Καινοτομία
Η ανάπτυξη πόρων για τη δημιουργία δομών και κουλτούρας στα Πανεπιστήμια και
τα Ερευνητικά Κέντρα, με στόχο τη μεταφορά τεχνολογίας στην αγορά, βρίσκεται σε
πλήρη εξέλιξη. Το νομικό πλαίσιο έχει ήδη καθοριστεί και υπάρχουν παραδείγματα
επιτυχιών! Ωστόσο, οι υποδομές παραμένουν ατελείς, και το οικοσύστημα βρίσκεται
ακόμη σε φάση αναζήτησης, πειραματισμών και διαμόρφωσης τεχνογνωσίας και
διαδικασιών.
Το ΚΕΜΕΛ συμβάλλει ενεργά σε αυτή την προσπάθεια, καθοδηγώντας περισσότερες
από οκτώ ερευνητικές ομάδες / spin-offs από τέσσερις διαφορετικούς φορείς. Από την
εμπειρία μας προκύπτουν δύο κρίσιμα συμπεράσματα:
1. Οι ερευνητές χρειάζεται να κατανοήσουν την έννοια της
επιχειρηματικότητας, ώστε να συμμετέχουν αποτελεσματικά στις διαδικασίες
εμπορευματοποίησης της έρευνάς τους.
2. Η συνεργασία μεταξύ ερευνητών και στελεχών με εξειδικευμένη
επιχειρηματική γνώση και εμπειρία είναι καθοριστική. Μόνο μέσω αυτής
της σύντηξης μπορεί να επιταχυνθεί η ανάπτυξη της νέας ελληνικής
επιχειρηματικότητας.
Παρότι κάποιοι από τους ερευνητές μπορούν να εξελιχθούν σε επιτυχημένους
επιχειρηματίες, αυτό δεν μπορεί να συμβεί σε μεγάλη κλίμακα. Η πραγματική
πρόκληση είναι να τους δοθεί η δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με στελέχη
εκπαιδευμένα στην επιχειρηματικότητα και να συνεργαστούν ισότιμα στο
εγχείρημα.
Είναι όμως αυτό αρκετό;
Η άποψή μας είναι ότι είναι ακόμη πιο σημαντικό τα ερευνητικά ιδρύματα να
στοχεύσουν στο ποιος είναι ο πιο κατάλληλος τρόπος μεταφοράς καινοτομίας. Οι
επιλογές είναι πολλές: Θα γίνει εμπορική εκμετάλλευση πατεντών; Θα
δημιουργηθούν εταιρίες spin-offs που θα κατασκευάζουν προϊόντα και υπηρεσίες για
συγκεκριμένες αγορές; Θα επιδιώξουν να βγουν στην αγορά και να προσελκύσουν
πελάτες για την εφαρμογή της τεχνολογίας που έχει αναπτυχθεί;
Σε κάθε περίπτωση χρειάζεται να ανακαλυφθεί ο πελάτης (customer discovery),
ο οποίος πελάτης είναι διαφορετικός με ξεχωριστές ανάγκες και προβλήματα.
Η κατανόηση του πελάτη και της αγοράς έχει μεγαλύτερη σημασία από την
ανάπτυξη μιας καινοτόμου εφαρμογής. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πρέπει να
προσπαθούμε να κατανοούμε σε βάθος τα προβλήματα του πελάτη και να
κατευθύνουμε την έρευνα στην ανάπτυξη καινοτομίας για την επίλυσή τους. Αυτό
είναι σημαντικό να γίνει λαμβάνοντας υπόψη πολλαπλούς παράγοντες όπως η
καμπύλη διάχυσης της καινοτομίας (diffusion of innovations theory), η ετοιμότητα
των αγορών για αλλαγή, ο ανταγωνισμός, τό κόστος / όφελος, το κανονιστικό
πλαίσιο κάθε αγοράς, κλπ.
Είναι γνωστό ότι ο ορισμός ποσοτικών στόχων είναι οδηγός για την εκτέλεση
οποιουδήποτε προγράμματος. Τα ερευνητικά ιδρύματα, πέρα από ποιοτικούς στόχους,
θα μπορούσαν να προσδιορίσουν στόχους αλλαγής του μείγματος μεταξύ της
δεδομένης θεσμικής επιδότησης και των νέων εσόδων από εμπορική εκμετάλλευση
της καινοτομίας. Το κάθε ίδρυμα με τη δική του φυσιογνωμία και στόχευση!
Αν το θέμα της σύνδεσης έρευνας και αγοράς σας απασχολεί θα μας ενδιέφερε να
ακούσουμε τα σχόλιά σας.