Είστε έτοιμοι να ξεκινήσετε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα; Τι πρέπει να εξετάσετε πριν από την έναρξη ηλεκτρονικού εμπορίου

Συχνά ακούν οι επιχειρηματίες συναδέλφους τους να μιλούν για τα  επικερδή ηλεκτρονικά τους καταστήματα, και ενθουσιάζονται με τη προοπτική να ξεκινήσουν το δικό τους  κατάστημα ηλεκτρονικού εμπορίου.

Ωστόσο, πολλοί απ΄ αυτούς δεν εξετάζουν διεξοδικά τι απαιτείται πριν αρχίσουν τη διαδικασία κατασκευής ενός ιστότοπου ηλεκτρονικού εμπορίου.

Ακολουθούν οκτώ θέματα  που πρέπει να εξετάσετε πριν ξεκινήσετε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που θα διανέμει/προωθεί προϊόντα και/η υπηρεσίες τρίτων.

1. Ποια προϊόντα πρόκειται να πουλήσετε και σε ποιούς;

Μία από τις πιο σημαντικές αποφάσεις σας είναι να καθορίσετε ποια προϊόντα θα πουλήσετε από το ηλεκτρονικό σας κατάστημα και, βέβαια, σε ποια πελατεία. Επομένως θα πρέπει να ερευνήσετε την αγορά και τον ανταγωνισμό προκειμένου να προσδιορίσετε το ανταγωνιστικό σας πλεονέκτημα. Προσπαθήστε να επικεντρωθείτε σε προϊόντα με κάποια μοναδικότητα που δεν τα προσφέρουν άλλα ηλεκτρονικά καταστήματα και κυρίως μεγάλες και γνωστές εταιρίες/μάρκες που δεν μπορείτε να ανταγωνιστείτε με τη τιμή και με προωθητικές  ενέργειες.

Αναζητήστε κατασκευαστές που προτιμούν να συνεργάζονται με μικρές επιχειρήσεις με καλούς όρους και τιμές παρά με μεγάλες και δυσκίνητες εταιρίες.

Μια καλή πρακτική είναι να ξεκινήσετε  με λίγα  επιλεγμένα προϊόντα που έχουν συγκεκριμένο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Σταδιακά, και ανάλογα με τις εξελίξεις,  μπορείτε να προσθέτετε περισσότερα προϊόντα στο ηλεκτρονικό κατάστημά σας καθώς θα μεγαλώνετε. Πάντα θα ελέγχετε τον ανταγωνισμό σας για να γνωρίζετε με  ποιον είστε αντιμέτωπος.

Όταν απoφασίσετε ποια εξειδικευμένα προϊόντα πρόκειται να πουλήσετε, δείτε αν υπάρχουν συσχετιζόμενα περιοδικά, ιστότοποι, σύλλογοι εμπόρων η κατασκευαστών και εγγραφείτε ως μέλος για να παρακολουθείτε τις εξελίξεις.  Επίσης, αν υπάρχουν σχετικές εμπορικές εκθέσεις για τα προϊόντα σας, να τις επισκέπτεστε για να ανακαλύψετε νέα προϊόντα, να μιλήσετε άμεσα με τους παραγωγούς και να μάθετε περισσότερα για το χώρο και την αγορά γενικότερα. Συχνά στις εκθέσεις θα είστε ίσως σε θέση να διαπραγματευτείτε καλύτερες τιμές ή να μειώστε το κόστος αποστολής των προϊόντων - ειδικά εάν ο κατασκευαστής ξεκινά ένα νέο προϊόν και αναζητούν νέους διανομείς.

2. Άδεια μεταπώλησης, νομικό πρόσωπο εταιρίας και ασφάλιση

Πριν ξεκινήσετε οποιαδήποτε επιχείρηση συμβουλευτείτε έναν δικηγόρο, έναν λογιστή, έναν φοροτεχνικό και έναν ασφαλιστικό πράκτορα για να αποφασίσετε τη καλύτερη στρατηγική  που θα ακολουθήσετε για να στήσετε την εταιρία σας (ΙΚΕ, ΟΕ, ΑΕ, κλπ) και να προστατεύσετε (κατάλληλη ασφαλιστική κάλυψη) αυτήν και τον εαυτό σας. Μην ξεχάστε να λάβετε τις άδειες λειτουργίας (αν απαιτούνται), να εγγράψετε την εταιρία σας σε όλα τα απαιτούμενα από το νόμο μητρώα και γενικά να εξασφαλίσετε τη σύννομη παρουσία της εταιρίας στην ηλεκτρονική αγορά.

Θα χρειαστείτε μάλλον και μια άδεια μεταπώλησης (resale license) των προϊόντων των κατασκευαστών που συνεργάζεστε προκείμενου να αγοράζετε τα προϊόντα τους σε χονδρική τιμή. Διαφορετικά, θα αγοράζετε τα προϊόντα τους σε τιμές λιανικής πώλησης που σημαίνει μειωμένο κέρδος για εσάς.

3. Παράδοση προϊόντων στο πελάτη από τον κατασκευαστή η από τη δική σας αποθήκη

Στη συνέχεια, θα χρειαστεί να αποφασίσετε μεταξύ δύο επιλογών για τη παράδοση των προϊόντων στους πελάτες σας: α΄) να συνεργαστείτε με εταιρείες/ κατασκευαστές που έχουν τη δυνατότητα να παραδίδουν τα προϊόντα απευθείας στους πελάτες σας αφού λάβουν από εσάς τις σχετικές παραγγελίες ή β΄) να διατηρείτε απόθεμα σε δική σας αποθήκη, που θα έχετε προϊόντα που αγοράσατε από τον κατασκευαστή σε τιμές χονδρικής, και να  αναλάβετε εσείς την αποστολή των προϊόντων στους πελάτες σας. Θα χρειαστείτε φυσικά στη περίπτωση αυτή δικό σας η ενοικιασμένο χώρο για να αποθηκεύσετε το απόθεμά σας. Υπάρχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα με κάθε μία από αυτές τις επιλογές - και πολλές φορές θα χρειαστείτε μια μικτή προσέγγιση.

Εάν αποφασίσετε να  συνεργάζεται με εταιρίες/κατασκευαστές που παραδίδουν τα προϊόντα κατ’ ευθείαν στο πελάτη  σας,  να παρακολουθείτε  καλά τα έξοδα αποστολής και παράδοσης. Έτσι θα μπορέσετε να προσδιορίσετε καλύτερα τη κερδοφορία σας. Κατανοήστε ότι στη περίπτωση αυτή εμπλέκονται ενδιάμεσοι μεταφορείς και couriers που χρεώνουν για τις υπηρεσίας τους και έτσι αυξάνει η τιμή των προϊόντων.

Εάν αποφασίσετε να διατηρείτε δική σας αποθήκη και εσείς να αποστέλλετε τα προϊόντα στους πελάτες σας, αντιλαμβάνεστε ότι  δεσμεύετε  κεφάλαια στο απόθεμα που επηρεάζει τη ρευστότητά σας. Πέραν τούτου, θα χρειαστεί να  εγκαταστήσετε μια αποτελεσματική διαδικασία διαχείρισης της αποθήκης με τα σχετικά κόστη σε εξοπλισμό και προσωπικό. Πέραν τούτου θα χρειαστεί να αγοράσετε κιβώτια/κουτιά συσκευασίας, ταινίες, ετικέτες, ζυγαριές, κλπ και να κάνετε συμφωνίες συνεργασίας με μεταφορείς και couriers.Και πάλι, πρέπει να παρακολουθείτε όλες αυτές τις δαπάνες, ώστε να μπορείτε να προσδιορίζετε το κέρδος για  από κάθε προϊόν που πουλάτε.

Θα έχει ενδιαφέρον να διερευνήσετε, στη αρχή η αργότερα,  αν σας συμφέρει καλύτερα να αναθέσετε την αποθήκευση και παράδοση των προϊόντων στους πελάτες σας σε μια αξιόπιστη εταιρία παροχής υπηρεσιών logistics μετά από μια σχετική συμφωνία συνεργασίας, αντί να το κάνετε εσείς οι ίδιοι.

4. Πολιτική επιστροφής προϊόντων

Η θέσπιση μιας ξεκάθαρης πολιτικής επιστροφής των προϊόντων είναι απαραίτητη για κάθε ηλεκτρονικό κατάστημα. Η σαφής πολιτική επιστροφής προϊόντων δεν εξυπηρετεί μόνον εσάς, αλλά είναι  απαραίτητη για να κερδίσετε την εμπιστοσύνη των πελατών σας. Για παράδειγμα, εάν ένας πελάτης επιστρέψει ένα προϊόν, επιστρέφετε επίσης τα έξοδα αποστολής του; Παίρνουν πλήρη επιστροφή χρημάτων ή χρεώνετε ένα σχετικό τέλος «επιστροφής»; κλπ

Επίσης, σκεφτείτε αν θα μπορείτε να μεταπωλείτε ένα προϊόν που έχει επιστραφεί. Για παράδειγμα, πολλοί κατασκευαστές στέλνουν κουτιά τα οποία είναι σφραγισμένα, οπότε η μεταπώληση αυτών είναι δύσκολη γιατί συχνά ο πελάτης θα σχίσει το περιτύλιγμα και θα ανοίξει το κουτί του προϊόντος. Τι θα κάνετε με τις επιστροφές αυτές; Ορισμένα καταστήματα πωλούν τα επιστραφέντα ανοικτά κουτιά με έκπτωση.

Μέρος μιας πολιτικής επιστροφής επίσης εξαρτάται από τους τύπους προϊόντων που πουλάτε. Για παράδειγμα, για λόγους υγείας και υγιεινής, εάν πουλάτε προϊόντα θηλασμού και κάποιος επιστρέφει μια αντλία στήθους, δεν θα μπορείτε νόμιμα να μεταπωλήσετε την αντλία του μαστού. Έτσι, αν δεχτήκατε επιστροφές στις αντλίες μαστού, θα έχετε κυριολεκτικά ζημιωθεί με  αυτή την πώληση. Υπάρχουν παρόμοια προβλήματα με τα εσώρουχα,  μαγιό, καλλυντικά και πολλά άλλα είδη προϊόντων. Κατά τη σύνταξη της πολιτικής επιστροφής, ίσως χρειαστεί να διαμορφώσετε  διαφορετικές πολιτικές για συγκεκριμένα είδη που πουλάτε.

5. Πληρωμή με  πιστωτική  κάρτα

Ένα αναπόφευκτό κόστος που αντιμετωπίζουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα  αφορά τις χρεώσεις που υφίστανται από τη πληρωμή με πιστωτική κάρτα. Οι περισσότερες εταιρείες πιστωτικών καρτών χρεώνουν ένα τέλος ανά συναλλαγή και στη συνέχεια ένα ποσοστό με βάση το ποσό των πωληθέντων προϊόντων. Αναζητήστε τη πλέον συμφέρουσα πρόταση  και τη μέθοδο πληρωμής αγορών με πιστωτική κάρτα  που να  είναι εύκολο να ενσωματωθεί στον ιστότοπό σας.

Πέραν των καθιερωμένων πιστωτικών  καρτών υπάρχουν σήμερα και άλλες επιλογές όπως PayPal, Apple Pay, Stripe, κλπ που καθιστούν σχεδόν απρόσκοπτη τη διαδικασία πληρωμής στον ιστότοπο του ηλεκτρονικού  σας καταστήματος.

Και πάλι, όμως, θα πρέπει να παρακολουθείτε τις χρεώσεις των παρόχων των πιστωτικών καρτών στον προσδιορισμό του κέρδους σας.  

6. Είσπραξη/απόδοση ΦΠΑ επί των πωλήσεων

Η συλλογή και απόδοση φόρων επί των πωλήσεων σε πελάτες του ηλεκτρονικού εμπορίου ήταν πάντα μια συγκεχυμένη  και γκρίζα περιοχή - και πιθανότατα θα είναι πολύ πιο περίπλοκη στο εγγύς μέλλον. Συμβουλευτείτε τον λογιστή και τον φοροτεχνικό σας για να προσδιορίσετε την καλύτερη στρατηγική που θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε στην επιχείρησή σας ηλεκτρονικού εμπορίου. Βασικά θέματα προς διερεύνηση για να αποσαφηνιστεί ο χειρισμός  του ΦΠΑ  αποτελεί η έδρα/φορολογική κατοικία της ηλεκτρονικής επιχείρησης και το σε ποιο κράτος (κράτη) βρίσκονται οι πελάτες σας.

7. Κερδοφορία

Πρέπει να δημιουργήσετε ένα σύστημα που θα υπολογίζει, κατ΄ ελάχιστον,  τη κερδοφορία ανά προϊόν. Να συμπεριλάβετε  τις ακόλουθες δαπάνες για κάθε προϊόν (τουλάχιστον):

  • Χονδρική τιμή

  • Έξοδα αποστολής και παράδοσης (ανάλογα  αν γίνεται από τον κατασκευαστή η από εσάς)

  • Δαπάνες συσκευασίας (αν την αναλαμβάνετε εσείς)

  • Προμήθεια πιστωτικών καρτών

  • Κόστος εργασίας για τη συσκευασία και αποστολή παραγγελίας

  • Δικτυακά τέλη

Προφανώς ο υπολογισμός αυτός είναι πιο πολύπλοκος εάν  κάποιος παραγγείλει περισσότερα από ένα προϊόντα, γιατί επηρεάζει το μέγεθος του κουτιού αποστολής, το βάρος του κιβωτίου και το κόστος αποστολής.

8. Δημιουργία ιστοσελίδας

Ευτυχώς για εσάς, υπάρχουν πολλές επιλογές για την οικοδόμηση ενός ιστότοπου ηλεκτρονικού εμπορίου τόσο με πληρωμή όσο και δωρεάν. Είναι ευκολότερο τώρα να δημιουργήσετε έναν ιστότοπο υψηλής ποιότητας για να παρουσιάσετε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας και να προωθήσετε  το εμπορικό σας σήμα με ελεγχόμενο από εσάς τρόπο.

Να διερευνήσετε όμως και τη δυνατότητα να προωθήσετε τα προϊόντα σας από ιδιόκτητες πλατφόρμες και κοινωνικά δίκτυα που διαθέτουν λειτουργικότητα ηλεκτρονικού εμπορίου. Το κύριο μειονέκτημα αυτής της λύσης  είναι ότι είστε στο έλεος του ιδιόκτητη της πλατφόρμας.

Ξεκίνα

Όπως μπορείτε να δείτε, υπάρχουν πολλοί παράγοντες που πρέπει να εξετάσετε και πολλές αποφάσεις να λάβετε πριν μπείτε στην πώληση προϊόντων στο διαδίκτυο - και αυτό είναι μόνο η αρχή των ανησυχιών σας. Αφού ξεκαθαρίσετε την αντιμετώπιση των παραπάνω θα πρέπει να  καθορίσετε τη διαδικασία λήψης  και εκπλήρωσης των παραγγελιών, να καθορίστε τη στρατηγική μάρκετινγκ και διαχείρισης πελατειακών σχέσεων και βέβαια την αξιοποίηση διαφόρων μεθόδων (κοινωνικά δίκτυα, search engines, κλπ)  για να σας βρίσκουν οι πελάτες σας Το ηλεκτρονικό εμπόριο μπορεί να είναι κερδοφόρο.

 

 

 

Πηγή: Ελεύθερη απόδοση στα Ελληνικά δεδομένα από  μέλη του  ΚΕΜΕΛ     https://www.score.org/blog/ready-start-online-store-what-consider-starti...