Περιεχόμενα
II. Η διαφορά μεταξύ Στρατηγικής και Τακτικής
III. Ενδεικτικοί στόχοι Στρατηγικής Επικοινωνίας
IV. Κοινό, Μήνυμα, Μέσα, Messenger
Το άρθρο αποτελεί απόσπασμα από την Lean Startup Method του Steve Blank, που επιμελήθηκε και προσάρμοσε στα Ελληνικά το μέλος του ΚΕΜΕΛ Δημήτρης Παξιμάδης
H στρατηγική Go-To-Market επικεντρώνεται στο λανσάρισμα νέων προϊόντων ή υπηρεσιών στην αγορά.
Σε early stage Startups (πρώιμου σταδίου), οι δύο στρατηγικές ταυτίζονται και αποτελούν την συνέχεια του Product-Market Fit προς την κλιμάκωση και την ανάπτυξη (Growth).
Ένα είναι γεγονός, η Απόκτηση Πελατών και οι πωλήσεις αποτελούν το #1 πρόβλημα ακόμη και των “Unicorn” Startups.
Ένα πρόβλημα του οποίου η λύση απαιτεί την κατανόηση και χρήση αποτελεσματικής στρατηγικής και τακτικών marketing.
Όπως αναφέρει ο Steve Blank, (διάσημος Αμερικανός επιχειρηματίας, εκπαιδευτικός, συγγραφέας και ομιλητής που δημιούργησε τη μέθοδο ανάπτυξης πελατών (customer development) και το κίνημα Lean Startup Methodology), «oι νεοφυείς εταιρείες συγχέουν συχνά τις τακτικές επικοινωνίας με την στρατηγική».
Για παράδειγμα ερωτήσεις τύπου «Πώς θα έπρεπε να εμφανίζεται η ιστοσελίδα μου;» ή «Πρέπει να χρησιμοποιώ Facebook / Instagram / Twitter;» είναι θέμα τακτικής και όχι στρατηγικής.
Η επικοινωνιακή στρατηγική απαντά στην ερώτηση:"Γιατί κάνουμε αυτές τις δραστηριότητες;”
Δημιουργείτε λοιπόν μια επικοινωνιακή στρατηγική κατανοώντας το «γιατί» και στην συνέχεια ακολουθεί το «πώς» για την τακτική υλοποίησης της.
Για παράδειγμα, ο στόχος μίας στρατηγικής επικοινωνίας θα μπορούσε να είναι:
Το «πώς», δηλαδή η τακτική, απαιτεί μόνο τέσσερα βήματα:
Βήμα 1: Audience/ Το κοινό-στόχος;
Ποιοί αποτελούν κοινό-στόχο;
Πώς καταλαβαίνετε ποιος είναι ο πιο σημαντικός; Ποιος είναι ο λιγότερο σημαντικός;
Ο χρήστης του προϊόντος; Ο προτείνων; Ο υπεύθυνος λήψης αποφάσεων; Ο …σαμποτέρ;
Καθώς χαρτογραφείτε το επιχειρηματικό τοπίο, θα μάθετε για το ρόλο που διαδραματίζει κάθε συγκεκριμένο κοινό στη διαδικασία αγοράς. Αφιερώστε χρόνο δημιουργίας του Καμβά Πρότασης Αξίας για τα διαφορετικά είδη κοινού, και έχετε πολλά να κερδίσετε.
Εάν προσπαθείτε να προσεγγίσετε δυνητικούς αγοραστές ή επενδυτές, η διαδικασία ανακάλυψης πελατών είναι η ίδια.
Βήμα 2. Το μήνυμα
Το πιο σημαντικό : Τι θέλετε να κάνει το κοινό σας όταν διαβάσει το μήνυμά σας ; Ποια είναι η έκκληση για Δράση/ Call to Action ;
Βήμα 3. Μέσα
Ρωτήσατε τoυς δυνητικούς πελάτες πώς αναζητούν πληροφορίες σχετικά με νέες εταιρείες/brands και νέα προϊόντα/υπηρεσίες; (Εάν όχι, επιστρέψτε και κάντε το!)
Τα μέσα που σας είπαν ότι χρησιμοποιούν οι μελλοντικοί πελάτες σας πρέπει να είναι οι κορυφαίες επιλογές στόχευσης..
Βήμα 4. Messenger
Η κατανόηση του κοινού-στόχος είναι σημαντική όχι μόνο για τις νεοσύστατες επιχειρήσεις, αλλά για εταιρείες που ήδη πωλούν προϊόντα/υπηρεσίες.
Σας βοηθά να μένετε ενημερωμένοι με τους πελάτες, να ανακαλύπτετε νέες ιδέες για άλλες πιθανές ανάγκες τους που πρέπει να καλύψετε, και να δημιουργείτε νέα προϊόντα και υπηρεσίες.
Ο κύκλος Audience> Message> Mέσα > Messenger
σας διευκολύνει
«Η στρατηγική χωρίς τακτική είναι ο πιο αργός δρόμος για τη νίκη. Τακτικές χωρίς στρατηγική είναι ο θόρυβος πριν από την ήττα».