Η σπουδαιότητα του χρώματος στο branding

Πιθανόν να μην εκπλαγείτε από το ότι η εμφάνιση  του εμπορικού σήματος της επιχείρησής σας έχει μεγάλη βαρύτητα στην απόφαση αγοράς του πελάτη.. Σύμφωνα με μια σχετική έρευνα, το 93 % των καταναλωτών βάζει την  οπτική εμφάνιση και το χρώμα της μάρκας παραπάνω από άλλους παράγοντες προκειμένου να αγοράσουν ένα προϊόν.  Επιπλέον, το 85% των καταναλωτών παραδέχεται ότι  το χρώμα είναι ο πρωταρχικός  λόγος για να αγοράσουν.

Αν λοιπόν  ένα χρώμα επιβάλλεται από την μόδα της εποχής , πρέπει να αρχίσετε να το χρησιμοποιείτε σε όλο το σχεδιασμό του μέρκετινγκ της επιχείρησής σας; Αυτό δεν είναι απαραίτητο.

Σαν  γενική αρχή θα πρέπει να παραμένετε πιστοί στα χρώματα και  τις εικόνες που είναι οικεία στο πελατολόγιό σας.   Ωστόσο στην περίπτωση που ξεκινάτε μια επιχείρηση ή ετοιμάζεστε για μια ολική αλλαγή στο εμπορικό σήμα (brand) της υπάρχουσας επιχείρησής σας, θα πρέπει να λάβετε υπόψη ότι η επιλογή του ή των χρωμάτων διαδραματίζει πολύ σημαντικό ρόλο.

Στην συνέχεια θα βρείτε μια  συνοπτική άποψη  της ψυχολογίας των χρωμάτων και ποια συναισθήματα και εικόνες μπορούν τα χρώματα να μεταφέρουν στο  εμπορικό σας σήμα:

  • Μαύρο: Για μια διαυγή και μοντέρνα εμφάνιση, συνιστώνται μαύρες και γκρι αποχρώσεις. Αυτές οι αποχρώσεις μπορούν επίσης να δηλώνουν εξουσία και δύναμη. Παρά ταύτα να είστε προσεκτικοί με την ποσότητα του μαύρου που χρησιμοποιείτε, διότι μπορεί να υπαινίσσεται κάτι άσχημο. Στα υλικά μάρκετινγκ, υπερτερεί το μαύρο σε σχέση με τα άλλα χρώματα. Δεν ενδείκνυται, ωστόσο να χρησιμοποιείται ως «φόντο» στις ιστοσελίδες,  επειδή δεν είναι εύκολο να διακρίνει κανείς τα γράμματά πάνω σ’ αυτό.

  • Λευκό: Το λευκό είναι διαυγές και συμβολίζει την αθωότητα και την αγνότητα. Είναι απλό και απαλό. Άλλα  χρώματα προβάλλονται πολύ καλά σε λευκό φόντο. Πάρα πολύ λευκό, ωστόσο, θα μπορούσε να θεωρηθεί αυστηρό και κρύο.

  • Κόκκινο: Το κόκκινο προσελκύει την προσοχή και προβάλλει ενεργητικότητα και  ενθουσιασμό. Μπορεί επίσης να υποδηλώσει ένταση και κάποιες φορές θυμό.

  • Πράσινο: Το πράσινο ηρεμεί και μπορεί να συμβολίσει την τύχη, τη γενναιοδωρία, την ειρήνη, το περιβάλλον και τον πλούτο. Το πράσινο και το λευκό ταιριάζουν υπέροχα . Το πράσινο είναι θετικό και ενθαρρυντικό. Από την αρνητική  πλευρά, το πράσινο χρώμα μπορεί να υποδηλώσει υλισμό και κτητική φύση.

  • Μπλε: Όταν οι άνθρωποι ερωτώνται για  το αγαπημένο τους χρώμα, το "μπλε" είναι η πιο δημοφιλής απάντηση. Το μπλε προδιαθέτει θετικά  τους ανθρώπους και δημιουργεί μια αίσθηση ηρεμίας. Προσέξτε, ωστόσο: κάποιες αποχρώσεις του μπλε μπορεί να φαίνονται κρύες και απρόσωπες.

  • Κίτρινο: Το κίτρινο είναι χαρούμενο και διεγείρει τον εγκέφαλο. Είναι το χρώμα των νέων ιδεών και της περιέργειας. Μπορεί, όμως να γίνει αφόρητο όταν απαντάται σε μεγάλη ποσότητα ή είναι πολύ φωτεινό.

  • Μωβ: Οι μωβ αποχρώσεις  συμβάλλουν στην εξισορρόπηση του μυαλού και ηρεμούν τις φοβίες. Το μωβ μπορεί επίσης να υποδηλώσει  εξουσία, πλούτο, θηλυκότητα και σοφία. Ο συνδυασμός της ενέργειας και τη δύναμης του κόκκινου με τη πνευματικότητα και την ακεραιότητα του μπλε, διεγείρει τη φαντασία και εμπνέει.

Όταν χρησιμοποιείτε χρώματα  στο εμπορικό σήμα και στο υπόλοιπο υλικό του μάρκετινγκ, θα πρέπει να τεστάρετε πρώτα τα χρώματα από  τις επαγγελματικές σας κάρτες και τα επιστολόχαρτα, στην ιστοσελίδα,  στις επιγραφές, στις πινακίδες, κλπ πριν καταλήξετε.  Ακολουθούν μερικές συμβουλές:

  • Τα φωτεινά, ζωντανά χρώματα εάν καλύπτουν  μεγάλο χώρο ή χρησιμοποιούνται πολύ συχνά, μπορεί να προκαλέσουν δυσκολία στην ανάγνωση η ακόμα και πονοκέφαλο. Χρησιμοποιήστε αυτές τις αποχρώσεις με φειδώ και συνδυάστε τις με ουδέτερα χρώματα.

  • Τα χρώματα υψηλής αντίθεσης λειτουργούν καλά όταν τα παρατηρεί κανείς από απόσταση. Χρησιμοποιήστε αντίθετα  χρώματα στην επιγραφή του καταστήματος σας και σε παρουσιάσεις σε μεγάλες ομάδες.

  • Εάν δεν είστε σίγουροι ποιοι  συνδυασμοί  χρωμάτων λειτουργούν σωστά, επιλέξτε τους συνήθεις συνδυασμούς.

  • Ψάξτε στο διαδίκτυο για ιστοσελίδες που σας αρέσουν και σημειώστε τα χρώματα που χρησιμοποιούν και ό,τι τράβηξε την προσοχή σας.

  • Μην χρησιμοποιείτε τα συμπληρωματικά χρώματα μαζί (χρώματα που βρίσκονται απέναντι στον τροχό των χρωμάτων , όπως κόκκινο και πράσινο ή κίτρινο και μοβ).

  • Διαφορετικά χρώματα προσελκύουν διαφορετικούς τύπους πελατών. Για παράδειγμα, κόκκινο/πορτοκαλί και royal blue προσελκύουν πελάτες που αγοράζουν χωρίς πολύ σκέψη, ενώ teal (πετρόλ) και navy blue προσελκύουν πελάτες που αγοράζουν προσεκτικά και με περιορισμένο πορτοφόλι.  

Βοήθεια στα παραπάνω ίσως να είναι  απαραίτητη από έναν ειδικό σύμβουλο.

 

 

 

 

 

Πηγή: Ελεύθερη απόδοση για τα ελληνικά δεδομένα από μέλη του ΚΕΜΕΛ  https://www.score.org/blog/importance-color-branding