Lean Startup Μήπως είστε ανάμεσα σε εκείνους που διστάζουν να ξεκινήσουν μια δική τους επιχείρηση εξαιτίας της έλλειψης χρημάτων; Παρόλα αυτά, είστε έτοιμοι να τολμήσετε;
Γιατί κατά την τωρινή συγκυρία στην Ελλάδα, η επιχειρηματικότητα δεν αποτελεί «τόλμημα», αλλά πολλές φορές την απαραίτητη προϋπόθεση για επιβίωση.
Αποτελεί ευρέως διαδεδομένη αντίληψη ότι για να γίνει κάποιος επιτυχημένος επιχειρηματίας αρκεί να διαθέτει αποφασιστικότητα, εξυπνάδα, καλό συγχρονισμό και –πάνω από όλα– ένα υπέροχο προϊόν.
Η σκληρή πραγματικότητα όμως δείχνει ότι οι περισσότερες startup εταιρείες αποτυγχάνουν (σύμφωνα με έρευνα του Harvard Business School το 75 % όλων των νεοσύστατων επιχειρήσεων αποτυγχάνουν). Τα περισσότερα νέα προϊόντα δεν έχουν επιτυχία. Οι περισσότερες επιχειρήσεις δεν πραγματοποιούν τις δυνατότητές τους.
Επιπρόσθετα στην Ελλάδα, η οικονομική κρίση και η δύσκολη ανεύρεση κεφαλαίων χρηματοδότησης, προσθέτουν επιπλέον εμπόδια στην δημιουργία και ανάπτυξη μιας επιχείρησης.
Παρόλα αυτά, τα πράγματα παραμένουν πολύ καλύτερα, από επιχειρηματική άποψη, σε σύγκριση με τις δύσκολες δεκαετίες του ΄50 και ΄60. Η χώρα είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι νέοι έχουν υψηλό μορφωτικό επίπεδο, η τεχνολογία παγκοσμίως καλπάζει σε όλους τους τομείς, ενώ είμαστε πλέον σε θέση να αντλούμε μαθήματα από τα παραδείγματα του παρελθόντος.
Η “Lean Startup” είναι μια πολύ πρόσφατη μέθοδος δημιουργίας και διαχείρισης νέων επιχειρήσεων, η οποία συνδυάζει την όσο το δυνατόν γρηγορότερη δοκιμή στην αγορά και τη αδιάλειπτη βελτίωση στη συνέχεια του προϊόντος ή υπηρεσίας μιας επιχείρησης.
Επειδή οι startup εταιρείες, συχνά δημιουργούν κάτι που κανείς δεν ήθελε, δεν έχει και πολλή σηµασία εάν το κάνουν έγκαιρα και εντός προϋπολογισµού. Ο στόχος της μεθόδου είναι να βοηθήσει τους νέους επιχειρηματίες να καταλάβουν ποιο είναι τελικά το σωστό προϊόν που πρέπει να δημιουργήσουν, με άλλα λόγια εκείνο που θέλουν οι πελάτες και θα πληρώσουν για αυτό. Και στη συνέχεια να το λανσάρουν το ταχύτερο δυνατόν.
Η μεθοδολογία αυτή δείχνει πως μια νέα επιχείρηση μπορεί να επιβιώσει σε εξαιρετικά δύσκολες οικονομικές συνθήκες και πως να προχωρήσει χωρίς επενδυτικά κεφάλαια, επιτυγχάνοντας πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα. Όσοι εφαρμόζουν την μέθοδο φροντίζουν να μην σπαταλούν και να εκμεταλλεύονται στο έπακρο δυο από τα πιο σημαντικά εφόδια που έχει μια καινούρια επιχείρηση: τον χρόνο και το (όποιο) χρήμα.
Ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να ξεκινήσει με μικρά αλλά σταθερά βήματα, με το ελάχιστο δυνατό κόστος (που φυσικά συνεπάγεται και την πολύ μικρή ή μηδενική απασχόληση προσωπικού), με στόχο την ανάπτυξη νέων προϊόντων / υπηρεσιών. Η μεθοδολογία του Lean Startup προϋποθέτει όχι αν αυτό το προϊόν / υπηρεσία μπορεί να παραχθεί, αλλά αν πρέπει να παραχθεί και αν μπορεί να αναπτυχτεί μια βιώσιμη εταιρεία γύρω από αυτό το προϊόν / υπηρεσία.
Ο ασφαλέστερος (αλλά όχι εύκολος) τρόπος να απαντήσουμε σε αυτό το δίλημμα, είναι να εντοπίσουμε εξ’αρχής ποιά είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι υποψήφιοι πελάτες μας, και στη συνέχεια να βεβαιωθούμε ότι το προϊόν / υπηρεσία μας μπορεί να προσφέρει λύση σε αυτά, και με ποιόν ακριβώς τρόπο. Στη συνέχεια πρέπει να χρησιμοποιήσουμε αυτές τις γνώσεις τόσο για να βελτιώσουμε το προϊόν μας, όσο και για να καθορίσουμε ποιοι θα είναι οι πιθανώς ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι πελάτες μας. Για να φέρουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα, πρέπει να διαθέτουμε πληθώρα δεδομένων, άφθονο χρόνο για την επεξεργασία τους, και τέλος βασιζόμενοι στα αποτελέσματα που θα προκύψουν να επανασχεδιάζουμε την λειτουργία της επιχείρησης.
Συχνά, δεν χρειάζονται παρά ελάχιστοι οικονομικοί πόροι, ειδικά όταν προσφέρετε υπηρεσίες και όχι προϊόντα. Η επιχείρηση πρέπει να στηθεί με πολύ μικρό προϋπολογισμό και να μεγαλώσει οργανικά. Ουσιαστικά, οι ίδιοι οι πελάτες είναι αυτοί που σταδιακά θα τη χρηματοδοτήσουν με τις αγορές τους.
Θα πρέπει να λάβετε υπόψη σας τους πιο οικονομικούς τρόπους για τη δημιουργία του «προϊόντος» σας, για την προώθησή του και για το μάρκετινγκ. Παίρνοντας ως παράδειγμα το μάρκετινγκ, μια νέα επιχείρηση μπορεί να στηριχθεί σχεδόν αποκλειστικά στη δύναμη των social media, των μπλογκ και των μηχανών αναζήτησης τα οποία θα προκαλέσουν το ενδιαφέρον των μελλοντικών πελατών σας, και που δεν στοιχίζουν σχεδόν τίποτε.
Το στήσιμο μιας καινούργιας δουλειάς είναι πιο εύκολο σήμερα από οποιαδήποτε άλλη περίοδο. Χρειάζεται απλώς ένας άνθρωπος, μια ιδέα, ένας υπολογιστής και ένα όνειρο υλοποίησης της ιδέας. Δεν χρειάζεστε γραφείο, δεν χρειάζεστε υπαλλήλους, δεν χρειάζεστε ακριβά υλικά, δεν χρειάζεται να ταξιδέψετε.
Όταν θα διαμορφώσετε την ιδέα σας, ξεκινήστε να την βάζετε σε εφαρμογή σταδιακά, κομμάτι-κομμάτι, ξοδεύοντας όσο το δυνατόν λιγότερα χρήματα.
Βοηθάει να παρομοιάσετε την υλοποίηση της ιδέας σας με το χτίσιμο ενός σπιτιού όπως αυτό γινόταν τα παλιά χρόνια, τότε που τα χρήματα ήταν ελάχιστα η και ανύπαρκτα: Ξεκινήστε με γερά θεμέλια, και στη συνέχεια προχωρήστε το χτίσιμο του «σπιτιού» σας δωμάτιο-δωμάτιο με πολύ μεράκι και ακόμη περισσότερη σκληρή δουλειά. Αναλόγως του χρόνου που θα διαθέσετε και των χρημάτων που θα μπορείτε να επενδύσετε (ή να προσελκύσετε) θα δείτε σταδιακά αυτό που ξεκίνησε με ένα όνειρο και ένα άδειο οικόπεδο να στέκει μπροστά σας ως ένα ολοκληρωμένο σπίτι. Που όμως κτίστηκε λιθαράκι-λιθαράκι.
ΣΧΕΤΙΚΑ LINK http://hbr.org/2013/05/why-the-lean-start-up-changes-everything http://theleanstartup.com/book